Een bijzondere zonsopkomst - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Ingrid Keehnen - WaarBenJij.nu Een bijzondere zonsopkomst - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Ingrid Keehnen - WaarBenJij.nu

Een bijzondere zonsopkomst

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

24 November 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Het is 24 november, 4.00u en onze wekker gaat... Dat is wel heel vroeg in de vakantie, maar we moeten een belangrijk telefoontje plegen. Na het telefoontje weten we meer en gaan we ons aankleden. We worden om 5.00u opgehaald. We gaan vandaag namelijk de zonsopkomst bekijken vanuit een hete luchtballon!!

Rond half 6 komen we bij de ballonnen aan. Er wordt gevlogen met 2 ballonnen vandaag. We krijgen uitleg over het vertrek, hoe en wat tijdens de vlucht en wat te doen bij de landing. Ook worden we allemaal gewogen, incl tassen die je meeneemt, om het gewicht van de ballon te bepalen. Het mandje van de ballon is verdeeld in 5 delen. Het grootste, middelste deel is voor de piloot, daar staan ook de gasflessen. In de overige 4 delen worden de passagiers verdeeld. Wij hadden 2 groepjes van 3 en 2 van 2, 10 passagiers totaal dus. Chantal en ik hadden samen een deel. Wij konden gelukkig nog beetje wisselen van plek, als je met zn 3e was kon dat niet. Iets voor 6.00u waren we klaar voor vertrek. En gingen we vlak na de andere ballon de lucht in.

Wat een prachtig uitzicht en wat is het gaaf om de zon op te zien komen, zevend boven de grond! Je hebt helemaal niet het idee dat je zo hoog boven de grond zit! De maximale hoogte waar we op zaten was 5200 feet (1,5 km). De maximale snelheid die we hadden was 40 km/u. Ook dat idee heb je helemaal niet. We hebben zo genoten! Het was zo mooi, mede doordat we met nog een ballon vlogen werden de plaatjes nog mooier! Na ongeveer een uur gingen we een plek zoeken om te landen. De andere ballon was vrij snel erna geland. Onze piloot zag wel een landingsplek, alleen moesten we een heuveltje over. Dit kostte moeite, vanwege de wind boven het heuveltje. Na een tijd lukte het wel en vlogen we boven een vlak weiland, op 1 heuveltje na. De piloot kreeg het voor elkaar om bovenop dat heuveltje te landen. We zijn zeker 1,5 uur in de lucht geweest! Het bleek dat we ongeveer 20 km van de beginplek afwaren!

Nadat we geland waren, waarschuwde de piloot dat het gras mogelijk hoog was. Had verwacht dat het gras tot mn enkels zou komen. Ik klom uit het mandje en spring het gras in. Ik verdween erin tot mn knieën! Nadat iedereen eruit was en de auto's gearriveerd waren (die rijden mee met de ballon om te helpen op te ruimen) met zn allen de ballon opgeruimd. Het is nog knap lastig om zo een groot ding vol lucht in een "kleine" tas te krijgen. Intussen had de piloot het champagne-ontbijt klaar gezet, wat inbegrepen was. Ik heb nog nooit in een weiland, tussen de bergen, bij zonsopkomst ontbeten, prachtig uitzicht! Het was het vroege opstaan helemaal waard, zo mooi! Nadat we bij het hotel waren teruggebracht zijn we nog wel even een paar uur "op bed gaan liggen"... ;-)