Trollen en natuur - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van Ingrid Keehnen - WaarBenJij.nu Trollen en natuur - Reisverslag uit Åndalsnes, Noorwegen van Ingrid Keehnen - WaarBenJij.nu

Trollen en natuur

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

14 Juli 2016 | Noorwegen, Åndalsnes

Alweer woensdag 13 juli. We hadden een trip in de omgeving van de camping. Om 7:40u reed de bus weg, omdat we een ferry van 09:00u moesten halen. Om bij deze ferry te komen moesten we de zogeheten Trollpass over, ook wel de trolladder genoemd. De trollen nemen deze ladder om hun gebied binnen te komen. Het wordt ladder genoemd omdat het een weg is met 11 haarspeldbochten. Meestal heb je dan prachtige uitzichten, maar niet toen wij er reden. Het was zo mistig dat we net aan een halve meter buiten de bus konden zien... Rond 10:30u kwamen we bij de volgende ferry aan. Deze vertrok 11:00u dus hadden we half uurtje vrij. De overtocht was eenuurtje en toen we aan de andere kant kwamen, waren de wolken weg en hadden we prachtige uitzichten. Besloten om daar te lunchen.

Bij iedere lunch onderweg trekken we de aandacht van de aanwezigen op de betreffende parkeerplaats. Er komt een touringcar aan, er springen zo een 47 mensen uit die naar de laadruimte van de bus lopen. Vervolgens komen er 2 tafels en 50 campingstoeltjes te voorschijn gevolgd door een paar koeltassen. Dit alles wordt ergens neergezet, de koeltassen worden leeggehaald, iedereen vormt een rij en in no time zit iedereen lekker te lunchen. Na afloop gooit iedereen zn bordje weg, ruimt op of draagt wat naar de bus. Zo snel als de lunch is opgezet, zo snel is het ook weer verdwenen. De kok van Topdeck, Holly, die mee is deze reis zorgt iedere keer weer voor andere lekkernijen voor de lunch.

Na de lunch, waar we lekker een uur over hebben gedaan, hebben we de weg vervolgd. We reden door vele tunnels heen, waarvan de langste 3,8 km lang was. Hoe dichter we terug bij de Trollpass kwamen, hoe mistiger het werd. We hadden wel wat zicht naar mate we verder beneden kwamen. Rond 17:30u terug op de camping.

Op 14 juli hebben we ok deze camping achter ons gelaten. We begonnen de dag met een trollensprookje, verteld door de reisleidster. Hierna vertelde ze dat ze gek is op bepaald soort chocolade en voor ons allemaal een reepje had. Aan de binnenkant van de verpakking staat een kort sprookje. Uiteraard in het Noors, dus we kunnen er niets van lezen :p We hadden van 13:45u tot 16:00u vrije tijd in de stad Trondheim. Hierna zijn we naar Hell gegaan. Ik kan je zeggen, er waren geen vlammen te zien, geen satan en warm was het er al helemaal niet. Na een korte fotostop doorgegaan naar de camping. Marta, de reisleidster, wilde over het telefoongesprek met de eigenaar van de camping vertellen, maar ze had de slappe lach. Iedere keer als ze de microfoon pakte om verder te gaan, lag ze weer helemaal dubbel. Nou moet ik zeggen, toen ze het uiteindelijk vertelde lag ook de hele bus dubbel van het lachen. Waarom kan ik hier wel gaan uitleggen, maar dan is het lang zo grappig niet meer. Om 18:00u waren we op de camping. Het diner liet op zich wachten, waardoor we rond 20:30 konden eten. Daarna nog gezellig gekletst, drankje gedaan en mijn bed in.