Stockholm, 3 musea in 2 dagen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Ingrid Keehnen - WaarBenJij.nu Stockholm, 3 musea in 2 dagen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Ingrid Keehnen - WaarBenJij.nu

Stockholm, 3 musea in 2 dagen

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

09 Juli 2016 | Zweden, Stockholm

Donderdag 7 juli rond 8:00 gingen we richting Stockholm. Het vertrek ging niet heel makkelijk, het hostel zat in een krap straatje met geparkeerde auto's. De bus had aan beide kanten maar iets van 10 cm over. Vooruit kon niet de chauffeur een draai niet maken. Hierdoor moest hij een behoorlijk stuk achteruit rijden, met aan weerszijden weinig ruimte en geparkeerde auto's. Ik geloof dag de hele bus zijn adem inhield. De chauffeur kreeg dan ook applaus toen de bus de doorgaande weg op draaide. Al snel kwamen we bij de ferry naar Zweden. Na de overtocht werden we eruit gepikt voor paspoortcontrole. Dit verliep zonder problemen en konden we doorrijden naar de camping. De komende dagen verblijven we op verschillende campings in bungalows. Na het eten gezellig met een groep gezeten en lekker gekletst.

De volgende ochtend zijn we eerst naar de cityhall geweest en kregen daar een rondleiding. De volgende stop was bij museumeiland, waar we een uur hadden. Ik ben naar het Vasa museum gegaan. De Vasa is een oorlogschip uit 1628, welke 20 minuten na vertrek kapseisde en zonk. Na 333 jaar (1961) werd deze uit de zee getakeld. In het Vasa museum staat deze boot, waarvan meer dan 95% van de originele boot is! Heel erg indrukkend om te zien, wat een mega groot ding! Na het museum zijn we met de groep naar changing of the guards gegaan. We hadden hele goede plekken vooraan, maar nadat de harmonie voorbij gekomen liep iedereen erachter aan en ging tegen de instructies in voor ons staan. Hierna splitste de groep zich op. Ik ben met 3 anderen met de hop on hop off boat gegaan en daarna lekker door de oudenstad geslentert, winkeltjes gekeken, drankje gedaan. 'S avonds zijn we met een aantal naar de pub gegaan om gezellig drankje te doen. We gingen met de trein zodat iedereen kon gaan wanneer ie wilde. Om 1:30 lag ik in bed.

Vandaag hadden we nog een vrije dag in Stockholm. Na het ontbijt zijn we met 6 van de groep naar het Abba-museum gegaan. Hoe gaaf is dat?! We hebben de audiotoer erbij gedaan, die is ingesproken door de leden van Abba. We zijn zeker 2 uur in het museum geweest. Erg leuk museum. De rest wilde hierna naar het oude centrum en ik ben naar het Skansens gegaan. 'S werelds eerste openlucht museum welke in 1891 is geopend. In het museum zijn allerlei gebouwen van Zweden door de jaren heen, tot zo een 300 jaar terug. In sommige huizen zijn er ook medewerkers van het museum in de klederdracht van toen en werken zoals in die tijd. Ook is er een kleine dierentuin, met onder andere elanden, rendieren en bruine beren. Die laatste hebben 4 kleintjes. Zo schattig. Ook hier enkele uren rondgeslenterd, was ook zeker de moeite waard. Aangezien het regende heb ik 's avonds niet heel veel gedaan. Het leuke van de moderne tijd is dat ik via wifi het Nederlands herenvolleybal kon zien spelen.

• 10 Juli 2016 - 21:27

Getty:

Heel lang geleden, bem ik ook in het vasa en Skansen museum geweest. Maar dat is zo lang geleden, dat er zelfs geen foto van is...

• 13 Juli 2016 - 09:39

Petra:

Klinkt allemaal weer indrukwekkend. Schrijf lekker door, vind het leuk om te lezen.