Naar de schildpadden, met natte voeten... - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Ingrid Keehnen - WaarBenJij.nu Naar de schildpadden, met natte voeten... - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Ingrid Keehnen - WaarBenJij.nu

Naar de schildpadden, met natte voeten...

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

03 November 2018 | Costa Rica, Sámara

Jeetje wat gaat de tijd snel en wat loop ik achter! De dag na de spa vertrokken richting de kust. We gingen naar Samara, een klein plaatsje aan de kust. Er was daar slechts een optionele activiteit, die we eigenlijk de avond van aankomst zouden doen. We gooiden de plannen om, zodat we de eerste avond lekker vrije tijd hadden. Chantal en ik hebben eerst lekker een hele tijd over het strand geslenterd. Daarna met 2 van de groep wat gedronken bij een restaurantje. We waren bij een visrestaurant neergeploft, dus gingen we voor het avondeten op zoek naar iets anders. We kwamen bij een restaurant waar 4 van ons zaten, erbij gaan zitten en later kwamen er nog 2 van de groep bij.

De volgende dag moesten we voor de activiteit om 15:00u bij het hotel sijn. We gingen schildpadden kijken, die hun eieren op het strand aan het leggen waren. Normaliter doen we dat ‘s avonds en zie je wellicht maar een paar schildpadden. De dag ervoor was de zogeheten “arribada” begonnen. Dat is van sept tm nov 1x in de maand. Dan komen de schildpadden met honderden tegelijk aan op het strand om de eieren te leggen. Zelfs de reisleidster had dit nog nooit gezien.

We moesten ongeveer een uur rijden. We werden opgehaald met een lokaal busje. Na ongeveer 20 minuten rijden kwamen we bij een riviertje. De chauffeur en lokale gids zeiden dat we door het water gingen, het was maar 8 cm diep... het eerste stuk waar we begonnen was inderdaad maar 8cm, maar de overkant was een stuk dieper en kwamen we vast te staan. De meeste mensen gingen de bus uit, zodat we lichter waren. Stonden we gewoon tot onze knieën in het water! Er was geen beweging te krijgen in het busje, kwam alleen maar dieper in het grint te staan. Gelukkig stond er aan de overkant een jeep die hulp bood. De rest die nog in de bus zat moest er ook uit. Hij heeft met de sleepkabel de bus, onder luid gejuich van ons, uit de rivier gesleept. Na zo een 20 min oponthoud konden we verder.

Toen we bij de schildpadden aankwamen moesten we nog even wachten op een gids. Daar hadden we de eerste echte regenbui en moest iedereen flink zoeken naar waar de paraplu’s en poncho’s ook al weer gestopt waren. Toen de gidsen beschikbaar waren, werd het droog. Op naar het strand. WOW!!! Wat is dat bijzonder! De schildpadden komen uit zee, kruipen naar boven, graven een gat en leggen zo een 80-100 eieren. Maken het gat dicht en gaan weer naar zee. Waar je ook keek, je zag alleen maar schildpadden. Wat bijzonder om te zien! Zelfs de reisleidster huppelde als een klein kind rond, zo enthousiast was ze en wat hadden wij geluk dat we precies op de goede dag daar waren!

Uiteraard is het zo dat de schildpadden voor gaan. Ze gaan een rechte weg naar boven. Soms stond je te praten en moest je snel opzij omdat er een schildpad vlak achter je stond. De schildpadden zelf duikelen soms ook over elkaar heen als ze elkaar tegenkomen. Je moest zo goed opletten waar je liep. Maar ohhh wat was het bijzonder!!

• 11 November 2018 - 04:06

Petra:

WAUW!!!! dat moet echt een super gezicht zijn geweest.

• 11 November 2018 - 18:30

Oom Huug En Tante Laura:

gaaf van de schilppadden. Vaak gezien op de tv, nooit in het echt, dus jij bent een bofkont!!